Ανάπτυξη Κινητικών Δεξιοτήτων

Κοινωνικοποίηση & Γλωσσικές Ικανότητες


Από την ηλικία του ενός έτους μέχρι και τα πέμπτα γενέθλιά τους, τα νεογνά μπαίνουν στο στάδιο του νηπίου. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, περνάνε από μία ολοκληρωμένη σωματική και διανοητική ανάπτυξη, η οποία θα επηρεάσει την μετέπειτα ζωή τους. Μετά από μία ραγδαία ανάπτυξη στο βάρος και το ύψος τους κατά τον πρώτο χρόνο της ζωής τους, η ταχύτητα ανάπτυξής τους σταθεροποιείται. Γενικά, τα νήπια μεγαλώνουν κατά 5 με 6 εκατοστά και 1.8 με 2.6 κιλά το χρόνο. Αυτό σημαίνει ότι μέχρι να φτάσουν τα έκτα γενέθλιά τους, το βάρος τους θα έχει αυξηθεί κατά έξι φορές και το σώμα τους θα έχει διπλασιαστεί σε μέγεθος.

Ανάπτυξη των Κινητικών τους Δεξιοτήτων
Στην αρχή, τα νήπια μαθαίνουν να κρατάνε αντικείμενα με το δείκτη και τον αντίχειρα (τσίμπημα), και μπορούν να σηκωθούν με ασφάλεια χρησιμοποιώντας τα χέρια τους για να στηρίζονται. Σε γενικές γραμμές, όταν τα νήπια είναι 18 μηνών, θα πρέπει να μπορούν να περπατούν χωρίς ιδιαίτερη δυσκολία. Επίσης, σε αυτή τη φάση, μπορούν να φτιάχνουν πύργους παίζοντας με τουβλάκια, να τοποθετούν αντικείμενα μέσα σε κιβώτια καθώς και να τα βγάζουν από αυτά.

Κατά την διάρκεια του τρίτου έτους, τα νήπια ξεκινούν να τρέχουν, να αποφεύγουν εμπόδια και να ανεβαίνουν σκάλες. Οι λεπτές κινητικές δεξιότητές τους έχουν αναπτυχθεί αρκετά ώστε να μπορούν να γυρνάνε μία-μία τις σελίδες ενός βιβλίου και να ξετυλίγουν καραμέλες. Τον επόμενο χρόνο, τα παιδιά συνήθως μαθαίνουν να κάνουν ποδήλατο (με βοηθητικές ρόδες) και αρχίζουν να ζωγραφίζουν ανθρώπους, ζώα και δέντρα. Στο τέλος αυτής της φάσης, οι κινητικές δεξιότητες και ο συντονισμός τους έχουν ωριμάσει αρκετά ώστε τα νήπια να μπορούν να ανέβουν σκάλες, χωρίς να κρατιούνται με τα χέρια τους, να χρησιμοποιούν παιδικά ψαλίδια και να συμμετέχουν σε χειροτεχνίες όπως το δίπλωμα χαρτιού.

Γλωσσικές Ικανότητες
Κατά τη διάρκεια της νηπιακής ηλικίας, θέτονται τα θεμέλια της γλωσσικής ανάπτυξής τους. Παρ’ ότι υπάρχουν μεγάλες διαφορές ανά άτομο, τα παιδιά ηλικίας περίπου 12 μηνών, αρχίζουν να χρησιμοποιούν δισύλλαβες λέξεις με το «α» όπως «μαμά» ή «μπαμπά». Τους επόμενους μήνες, συγκεντρώνουν ένα απλό λεξιλόγιο και χρησιμοποιούν προτάσεις μίας λέξης.

Ανάμεσα στα δεύτερα και τα τρίτα γενέθλια, τα παιδιά ξεκινούν να καταλαβαίνουν τη χρήση μεμονωμένων ομάδων λέξεων και να συνδυάζουν λέξεις. Αλλάζοντας τον τονισμό, αρχίζουν να κάνουν ερωτήσεις για πρώτη φορά. Σε ηλικία τριών ετών, μπορούν να σχηματίσουν απλές προτάσεις και είναι πλέον δυνατή η προφορά δύσκολων φωνημάτων. Ένα χαρακτηριστικό αυτού του σταδίου είναι η έναρξη των διαρκών ερωτήσεων. Η χρήση των αντωνυμμάτων, των χρόνων και της ορθής γραμματικής ξεκινά κατά το τέταρτο έτος και μπορούν με άνεση πλέον να μιλούν για θέματα από τη ζωή και τις εμπειρίες τους. Στο τέλος της νηπιακής ηλικίας μπορούν να πουν, λογικά και σωστά, ολόκληρες ιστορίες χρησιμοποιώντας σωστή σύνταξη και να προφέρουν σωστά τους συριστικούς φθόγγους.

Κοινωνικοποίηση
Κατά τη διάρκεια του δεύτερου έτους, τα παιδιά προσπαθούν να μιμηθούν χειρονομίες και ήχους από τους γονείς τους, ενώ η αρχικά ισχυρή συναισθηματική σύνδεση με τους φροντιστές τους μειώνεται και η συνεχής επικοινωνία δεν είναι πια απαραίτητη. Τα παιδιά αρχίζουν να παίζουν μόνα τους, αρκεί να γνωρίζουν ότι οι φροντιστές τους είναι κοντά. Σε αυτή την ηλικία επίσης, μπορούν να ακολουθούν απλούς κανόνες και να αναγνωρίζουν τι απαγορεύεται.

Στο τρίτο έτος της ζωής τους, τα παιδιά αντιγράφουν τις συμπεριφορές των ενηλίκων και προσπαθούν να συμμετέχουν σε διάφορες δραστηριότητες. Επίσης, αναζητούν σταδιακά την επικοινωνία με τους συνομηλίκους τους και οι κοινωνικές αλληλεπιδράσεις με τα άλλα παιδιά γίνονται όλο και πιο συχνές. Μπορούν να κατανοήσουν και να ακολουθήσουν κανόνες παιχνιδιών με περίπλοκους ρόλους και να παίξουν με κατασκευαστικά παιχνίδια. Επιπλέον, μπορούν να αναγνωρίσουν συναισθηματικές εκφράσεις άλλων ανθρώπων και να ανταποκριθούν καταλλήλως σε αυτές. Ο έλεγχος της σωματικής και διανοητικής ανάπτυξης του νηπίου είναι απαραίτητος σε τακτική βάση, δεδομένου ότι επηρεάζει την μετέπειτα ζωή του. Οι παράμετροι του ύψους, του βάρους και της περιφέρειας κεφαλής συγκεκριμένα, παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο κατά την ανάπτυξη του.

Η Seca προσφέρει μια σειρά από ζυγούς , αναστημόμετρα και μεζούρες μέτρησης περιφέρειας κεφαλής για τη χρήση σε μικρά παιδιά. Με υποδιαίρεση ενός χιλιοστού, το σταθερό επιτραπέζιο βρεφικό αναστημόμετρο Seca 416 ή το φορητό βρεφικό αναστημόμετρο Seca 417 μπορούν να χρησιμοποιηθούν για ακριβείς μετρήσεις ύψους έως και 100 εκατοστών. Κατά τα τελευταία στάδια ανάπτυξης, για την μέτρηση μεγαλύτερων νηπίων, μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν τα αναστημόμετρα ενηλίκων.
Η παρακολούθηση του βάρους των μικρών παιδιών είναι πολύ σημαντική. Μία μικρή μείωση του βάρους μπορεί να είναι ένδειξη κάποιας ανεπάρκειας ή αναπτυξιακών διαταραχών, ενώ η εμφάνιση παιδικής παχυσαρκίας μπορεί να προκαλέσει παχυσαρκία και κίνδυνο ανάπτυξης άλλων παθήσεων στην ζωή τους ως ενήλικες.

Η περιφέρεια του κεφαλιού είναι επίσης πολύ σημαντική ένδειξη της ανάπτυξης του εγκεφάλου του παιδιού στα πρώτα χρόνια της ζωής του. Για τακτικούς ελέγχους, η Seca προσφέρει τις μεζούρες ακριβείας μέτρησης κεφαλής μίας χρήσης Seca 212.

Για να απλοποιηθεί και να βελτιστοποιηθεί ο έλεγχος του βάρους και του ύψους, η Seca παρέχει το ασύρματο αναστημόμετρο υπερήχων Seca 287. Οι μετρήσεις γίνονται αυτόματα μέσω συστήματος φωνητικής καθοδήγησης. Το ασύρματο αναστημόμετρο Seca 287 μπορεί επίσης να στείλει τις μετρήσεις σε έναν υπολογιστή ή σε εκτυπωτή.

Με τον συχνό προληπτικό έλεγχο και την μεγάλη ακρίβεια μέτρησης, είναι εύκολη η παρακολούθηση της ανάπτυξης ενός νηπίου και σε περίπτωση που διαγνωσθεί κίνδυνος για την υγεία του, μπορεί να αντιμετωπισθεί σε πρώιμο στάδιο.